Zusammenfassung: Welches Pattern macht was

  • Decorator – Wraps an object to provide new behaviour
  • State – Encapsulates state-based behaviours and uses delegation to switch between behaviours
  • Iterator – Provides a way to traverse a collection of objects without exposing its implementation
  • Facade – Simplifies the interface of a set of classes
  • Strategy – Encapsulates interchangeable behaviours and uses delegation to decide which one to use
  • Proxy – Wraps an object to control access to it
  • Factory Method – Subclasses decide which concrete classes to create
  • Adapter – Wraps an object an provides a different interface to it
  • Observer – Allows objects to be notified when state changes
  • Template Method – Subclasses decide how to implement steps in an algorithm
  • Composite – Clients treat collections of objects and individual objects uniformity
  • Singleton – Ensures one and only object is created
  • Abstract Factory – Allows a client to create families of objects without specifying their concrete classes
  • Command – Encapsulates a request as an object
  • 2 thoughts on “Zusammenfassung: Welches Pattern macht was”

    1. Hallo Martin, ja die Seite ist mir mal beim „googlen“ aufgefallen und wurde natürlich gleich notiert.
      Ich fasse es nur noch mal für mich selbst zusammen, da man es sich dann einfach besser merken kann, sobald man es selbst schreibt.

      Gefällt mir

    Schreibe einen Kommentar

    Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

    WordPress.com-Logo

    Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden / Ändern )

    Twitter-Bild

    Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden / Ändern )

    Facebook-Foto

    Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden / Ändern )

    Google+ Foto

    Du kommentierst mit Deinem Google+-Konto. Abmelden / Ändern )

    Verbinde mit %s